vaszontortenete_1

Vászon története

Epizódok a vászon történetéből

Ahhoz, hogy egy vásznat festésre alkalmas állapotba hozzunk, sok feladatot kell elvégezni. Keretkészítés, alapozás, feszítés, néha színes alap festése – ezeken a lépéseken általában végig kell menni, hogy egy “kész” vásznat kapjunk, egy üres felületet (tabula rasát), és csak innentől kezdődik az alkotói munka valós része. Képeim ezt a folyamatot ábrázolják, néhány epizódot emelve ki a történetből, egy-egy eszközt (hengerelő tál, takker) vagy egy-egy cselekvést (színes alap festése, keretkészítés). Az üres vászon gondolatához szorosan kapcsolódik a rejtett vászon, melynek csak a hátoldalát látjuk, és nem tudjuk, mi látható az elején, van-e ott egyáltalán valami. Gijsbrechts híres trompe l’oeil festménye egy kép hátulját ábrázolja, Velázquez Las Meninas-án is egy vászon hátoldala szerepel, szándékosan rejtve, hogy hol tart a festő, és még számos példát lehetne sorolni – egy irodalmi példa lehet Balzac: Az ismeretlen remekmű. Ezekről, és hasonló témakról gondolkozva készítettem az itt reprodukált festményeket.

vaszontortenete_1vaszontortenete_4
vaszontortenete_6vaszontortenete_5
vaszontortenete_3vaszontortenete_2
hommage_a_gijsbrechtshommage_a_velazquez

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.